Poplatek za odpady

V jakém případě ve věci jednat: 

Vznik, změna, zánik poplatkové povinnosti.

Charakteristika úkonu: 

Přihlášení, změna v údajích, odhlášení.

Výsledek úkonu: 

Poplatek platí
a) fyzická osoba přihlášená v obci
b) fyzická osoba, která má ve vlastnictví stavbu určenou k individuální rekreaci, byt nebo rodinný dům, ve kterých není přihlášena žádná fyzická osoba, a to ve výši odpovídající poplatku za jednu fyzickou osobu; má-li ke stavbě určené k individuální rekreaci, bytu nebo rodinnému domu vlastnické právo více osob, jsou povinny platit poplatek společně a nerozdílně
 

 

Kdy věc řešit: 

Poplatník je povinen ohlásit správci poplatku vznik své poplatkové povinnosti nejpozději do 30 dnů ode dne, kdy mu povinnost platit poplatek za odpady vznikla. Změnu jména, příjmení, místa přihlášení a věk tří let pro osvobození od poplatku může správce poplatku zjistit z rejstříků nebo evidencí a povinnost ohlásit tyto údaje se na poplatníky nevztahuje. Poplatník, který je vlastníkem stavby určené k individuální rekreaci nebo rodinného domu je povinen ohlásit také evidenční nebo popisné číslo stavby; není-li stavba nebo dům označena evidenčním nebo popisným číslem, uvede poplatník parcelní číslo pozemku, na kterém je stavba umístěna. V případě bytu je poplatník povinen ohlásit orientační nebo popisné číslo stavby, ve které se byt nachází, a číslo bytu, popřípadě popis umístění v budově, pokud nejsou byty očíslovány. 

Poplatník je povinen ohlásit nejpozději do 31.1. kalendářního roku následujícího roku, ve kterém nastala skutečnost zakládající nárok na osvobození údaj rozhodný pro osvobození z důvodu:
a) umístění do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc na základě rozhodnutí soudu, na žádost obecního úřadu s rozšířenou působností, zákonného zástupce dítěte nebo nezletilého
b) umístění do dětského domova pro děti do tří let věku, školského zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy nebo školského zařízení pro preventivně výchovou péči na základě rozhodnutí soudu nebo smlouvy
c) umístění nezaopatřeného dítěte v domově pro osoby se zdravotním postižením na základě rozhodnutí soudu nebo smlouvy o poskytnutí sociální služby
d) umístění v domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory, domově se zvláštním režimem nebo chráněném bydlení
e) dlouhodobého pobytu v zahraničí přesahujícím 180 dní pobytu v příslušném kalendářním roce
f) umístění na základě zákona omezení na osobní svobodě s výjimkou osoby vykonávající trest domácího vězení.

 

Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat: 

Magistrát města Havířova, přízemí budovy B v kancelářích B003, B010 až B015.
tel. 596 803 252, 596 803 375, 596 803 108, 596 803 207, 596 803 323, 596 803 388, 596 803 250, 596 803 474.

Výše dávky nebo jiného plnění, pokud je předmětem úkonu: 

Sazba poplatku pro rok 2024:
- pro osobu přihlášenou v Havířově  1092 Kč /rok
- pro osoby, které mají  byt v osobním vlastnictví nebo rodinný dům, ve kterém není přihlášena žádná fyzická osoba,  1092 Kč /rok

PLATBA POPLATKU BEZHOTOVOSTNĚ NA ÚČET ČÍSLO:  19-172 160 4319/0800, VS přidělí správce poplatku, nenahrazujte jej rodným číslem. Poplatek je splatný do 30.6., vznikne-li poplatková povinnost po tomto datu, poplatek se platí do posledního dne následujícího měsíce.

 

Opravné prostředky: 

Poplatník může proti platebnímu výměru podat odvolání do 30 dnů ode dne, který následuje po jeho doručení, ke Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje prostřednictvím Magistrátu města Havířova, odbor organizační, oddělení správy poplatků.

Sankce: 

Správce poplatku může poplatkovému subjektu stanovit zvýšení poplatku jako následek za pozdní úhradu poplatku nebo jeho části, a to až do výše dvojnásobku rozdílu mezi částkou poplatku, která má být zaplacena nebo odvedena, a částkou zaplacenou nebo odvedenou do původního dne splatnosti poplatku. Zvýšení poplatku je příslušenstvím poplatku sledujícím jeho osud.

Působnost: 

Státní správa vykonávaná v přenesené působnosti.

Oblast: 

Místní daně a poplatky.

Klíčová slova: 

Poplatky, místní poplatky, daně, odpady.

Počátek platnosti popisu úkonu: 

1.1.2024

Konec platnosti popisu úkonu: 

31.12.2024

Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo v agendovém informačním systému: 

Agendový informační systém.

Za správnost popisu odpovídá útvar: 

Oddělení správy poplatků.

Kontaktní osoba: 

Ing. Hana Bauerová.

Popis je zpracován podle právního stavu ke dni: 
1. 1. 2024
Popis byl naposledy aktualizován: 
21. 10. 2024
Datum konce platnosti popisu: 
31. 12. 2024