Již od roku 2015 se školy zřízené statutárním městem Havířov účastní výukových modulů v Dolní oblasti Vítkovic. Cílem je ukázat dětem a žákům krásy vědy a techniky. Žáci mají příležitost své získané teoretické znalosti ve škole vyzkoušet a vidět v praxi v populárně naučném centru v Ostravě-Vítkovicích.
Výuka je vedena odbornými lektory s velkou řadou různých pomůcek a také perfektně zpracované praktické pokusy jsou pro děti velmi zajímavé. Děti a žáci zde mají dostatek prostoru pro experimentování a hru. Mezi lety 2015 až 2024 se vzdělávacích programů v Dolní oblasti Vítkovic účastnilo 5 997 žáků z havířovských základních a 2 374 dětí z mateřských škol.
Hitem u dětí z mateřské školky se staly hlavně programy Plaváček a Putování za medem. V Plaváčkovi se děti zamýšlely nad tím, jak mohou plavat velké a těžké lodě, a jak funguje souhra vody a okolního prostředí. Putování za medem děti zavedlo do fascinujícího života včel. Staly se pilnými včelkami, které nejen objevovaly taje včelího světa, ale také rozvíjely své logické myšlení a algoritmizaci. Děti se bavily a učily zároveň, a také si odnesly nové dovednosti.
Mezi nejčastěji využívané výukové programy v Dolní oblasti Vítkovic žáků havířovských základních škol patřilo například Malování vlnou. Štětec s temperou vyměnili žáci za vlnu a plstící jehlu a otevřel se tak nový kreativní prostor plný možností. Dozvěděli se o původu živočišných vláken a jejich použití v textilním průmyslu a naučili se techniku ručního plstění drobných výrobků. Dalším oblíbeným výukovým programem byl 3-2-1 Start! Účastníci nejdříve zhlédli animovaný film, společně si vyzkoušeli sestavit raketu a vydali se do expozice Vesmír, kde se zblízka podívali na planetu Zemi a Měsíc v expozici Vesmír. Průvodcem jim byl křeček Elon a robotka Osmička. A robot – tentokrát jménem Ozobot – byl žákům průvodcem i v dalším výukovém programu, který přiblížil základy vizuálního programování. Pomohl jim pochopit principy fungování barvocitlivých senzorů, seznámil je s možnostmi rozhodování a volbou chování robota. Děti hravou formou získaly znalosti k vytvoření funkčního programu pro sledování trasy a uvědomění si reálného využití tohoto typu robota.